Marcella vs. Hodgkin

Update 2 19 augustus 2011

Filed under: Uncategorized — mavzandwijk @ 9:37 AM

Ik ben weer thuis!

Mocht afgelopen woensdag al gaan, ze waren me zat!

Omdat ik nu wat later update dan de vorige keer, en er zoveel is gebeurd, weet ik niet meer precies wanneer er wat is gebeurd en wat ik allemaal belangrijk vind om te melden.. Maar ik doe m'n best!

 

Nacht 3 en 4 waren, net als nacht 1 en 2, onderbroken nachten. In nacht 3 werd ik regelmatig wakker met de gedachte dat ze vast nu zo ongeveer zouden komen voor een controle van m'n bloeddruk en m'n pols, wat geen enkele keer zo was. En in nacht 4 had ik zoveel last van steken in m'n rib tijdens het ademhalen dat ik niet lekker lag. De houdingen die wel fijn waren voor m'n rib, vond m'n nek dan weer niet zo leuk.. Die 4 nachten in dat ziekenhuisbed waren wat dat betreft funest voor mijn nachtrust en lichaam, wat was ik blij toen ik weer in mijn heerlijk zachte bedje lag!

 

Ik had in de blog 'loading: 75% completed' aangegeven dat ik in week 36 een pet- en een ct-scan zou krijgen, aan de hand waarvan zou worden bepaald hoeveel bestraling ik ga krijgen. Omdat ik afgelopen zaterdag al een ct-scan heb gehad en ze mensen van mijn leeftijd liever niet 2 ct-scans in zo'n korte periode geven, hebben ze in overleg kunnen regelen dat de ct-scan van week 36 niet door gaat. Dat scheelt toch weer!

 

M'n pols is alweer een stuk lager, de waarde ligt nu rond de 90, voor zover ik dat zelf kan voelen.. Het was dinsdagavond nog wel ff spannend wat betreft mijn temperatuur. Vanaf 38graden heb je officieel koorts, en vanaf 38,5graden moet je als chemo-gebruiker bellen naar het ziekenhuis (en word je hoogstwaarschijnlijk opgenomen). Bij de meting rond half 7 had ik 37,9graden, een meting later was dat 38,1 en weer een meting later had ik 38,3graden koorts.. Zul je net zien, mag ik eindelijk weg, krijg ik koorts! Gelukkig was de temperatuur voor het slapen gaan alweer 37,6graden, dus mocht ik lekker slapen en was er niets meer aan de hand.. Heel apart!

 

Sinds de opname heb ik alweer een paar overwinningen gehad. De eerste was 'normaal' naar de wc kunnen gaan, zonder uitgeput terug te komen op m'n kamer. Wat was dat fijn zeg! De tweede was me kunnen wassen in de ietwat benauwde badkamer (i.p.v. op m'n kamer). Daarna kon ik staand douchen, en de nieuwste overwinning is de wandeling van de parkeerplaats van het ziekenhuis naar het bloedprikken, wat toch ruim 100meter is. Dat ging gewoon zonder enige benauwdheid!

Ik doe alles heel rustig aan, wat heel lastig is, maar o zo belangrijk. Het grootste risico van weer thuis zijn is namelijk dat je te snel te veel gaat doen. Met de bijbehorende gevolgen natuurlijk.. Dus alles stapje voor stapje!

 

Het grootste nadeel van dit alles is dat ik sowieso het komende half jaar bloedverdunners moet nemen, en misschien zelfs de rest van mijn leven. Maar als dat er voor zorgt dat ik geen longembolie meer krijg, dan is dat het meer dan waard.

 

Jemig, wat is deze update een rommeltje, haha! Sorry hiervoor, hopelijk is de volgende blog een stukje overzichtelijker en minder van de hak op de tak.. Tot de volgende blog dus! Mijn chemo is verplaatst naar aankomende donderdag. Dan heb ik hopelijk eindelijk 100% completed, en kunnen we door naar deel 2 van het beter worden!

 

Liefs,

 

Marcella

 

3 Responses to “Update 2”

  1. Tim van Pijkeren Says:

    mooi om te horen dat je weer veel meer kan doen!

    nog ff geduld en je kan weer bier drinken 🙂

  2. Brechtje Says:

    Herkenbaar die gebroken nachten in het ziekenhuis. Ik voelde me ZO veel slechter toen ik uit het ziekenhuis kwam dan toen ik er in ging!

    Fijn om te lezen dat het goed gaat! Succes donderdag. Dan heb ik mijn volgende ook. Kaal dit keer. 🙂

  3. Annemyn Says:

    Hoi Marcella,

    Via facebook kwam ik terecht op jou blog. Ik ben leerling verpleegkundige op de afdeling waar jij gelegen hebt (B6) en heb jou toevallig 1x gezien bij je temperatuur meting om half 7. Je hebt erg veel indruk op mij gemaakt, zeker na het lezen van deze blog. Mooi om te zien hoe je deze blog gebruikt tijdens je strijd tegen Hodgkin. Heel veel sterkte toegewenst voor de toekomst.

    Groetjes, Annemyn


Geef een reactie

