Marcella vs. Hodgkin

Opname 14 augustus 2011

Filed under: Uncategorized — mavzandwijk @ 2:34 PM

Tja, en dan lig je in het ziekenhuis.

Afgelopen woensdagavond merkte ik dat ik iets meer problemen met m’n ademhaling kreeg. Het verschil was niet groot, maar toch. Op donderdag had ik flink veel moeite met traplopen, na elke trap moest ik eigenlijk een pauze nemen om weer bij te komen. Dat bijkomen duurde niet lang, binnen no time was m’n ademhaling alweer zo goed als normaal.

Vrijdag had ik eigenlijk geen problemen meer. Ik kon gewoon traplopen, had ook weer meer energie dan de dagen ervoor. Ik was zo optimistisch dat ik ’s avonds het wel aandurfde om de hond uit te laten. Dat was nog geen 500meter, wat kon er verkeerd gaan?

 

Ik was nog geen 150 meter onderweg of ik merkte dat het me wel heel veel moeite kostte om m’n ademhaling onder controle te houden. Ik was kortademig, niet het meest geweldige gevoel. Maarja, die hond moest nog d’r behoefte doen, dus liep ik maar heel rustig verder. Zo lang ik rustig bleef lopen, leek het nog een beetje te gaan.

Toch moest ik op de terugweg echt even gaan zitten, ik voelde me echt slecht. Kreeg m’n adem niet meer onder controle, en dat is toch wel handig als je nog een stukje moet lopen.. Na een paar minuutjes had ik het idee dat ik wel weer verder kon. Heel rustig, stapje voor stapje, liep ik terug naar huis.

Eenmaal thuis aangekomen was ik kapot. Mijn ademhaling was weer naar de klote, ik plofte op de bank om bij te komen. Praten deed ik liever niet, dan werd m’n ademhaling weer onrustiger. Helaas werd ik misselijk van de frituur, dus ging ik maar naar boven, lekker slapen.

 

De volgende ochtend merkte ik dat ik nog steeds wat moeite had met ademen. In een telefoongesprek met het ziekenhuis werd me geadviseerd om naar de spoedeisende hulp te gaan. Daar aangekomen kreeg ik een foto van m’n hart en longen, er werd een hartfilmpje gemaakt, bloed werd afgenomen en ik kreeg een ct-scan. Conclusie: een longembolie.

 

In beide longen zaten bloedpropjes, en flinke ook. Ik had al een spuitje met een bloedverdunner gekregen, zodat de propjes/proppen in ieder geval niet groter zouden worden. Maar om het echt goed te kunnen behandelen, was opname nodig. Ik moet 3 xe0 4 dagen in het ziekenhuis blijven, krijg meer medicijnen die de bloedproppen oplossen en word goed in de gaten gehouden.

 

Vannacht heb ik al de eerste nacht gehad. In principe zou elke 3 uur mijn bloeddruk en pols worden gemeten, samen met mijn temperatuur. Om half 12 had ik weer zo’n meting. Bloeddruk was goed, temperatuur was goed, alleen mijn pols werd veeeeeel te hoog gemeten via m’n vinger (270, terwijl ik ’s middags al een te hoge waarde van rond de 130 had..). Direct stonden er minimaal 4 artsen om m’n bed, er werd weer een hartfilmpje gemaakt. Daarop was mijn pols een stuk lager: 130. Een meting via m’n oor (leuk joh, zo’n klemding in je oor) gaf ongeveer diezelfde waarde. Nog steeds te hoog, maar 270 was wel belachelijk hoog.

Na overleg met de cardioloog werd besloten dat ik in ieder geval voor de komende 3 uur elk uur een meting zou krijgen om me in de gaten te houden. Daar ging m’n nachtrust.. Uiteindelijk heb ik tussen half 12 en 6 uur wel 6 metingen gehad. En op die meting van half 12 na, was mijn pols elke keer ‘goed’. Het was in ieder geval regelmatig met een waarde rond de 130.

 

Al met al was het wel ff schrikken, vooral vannacht met opeens al die artsen die om je bed staan. Maar gelukkig word ik goed in de gaten gehouden, en dat vind ik heel belangrijk. Daarnaast zijn de verpleegkundigen heel aardig, en het eten is niet eens zo verschrikkelijk! Het is natuurlijk afwachten wat ik vanavond voorgeschoteld krijg, maar gisteren stond er doperwtjes, zilvervliesrijst en kip op het menu, met de kerriesaus in een bakje ernaast. Klinkt nog best goed, toch?

 

Ik hoop dinsdag of woensdag te kunnen melden dat ik weg mag! En ach, misschien plaats ik voor die tijd nog een korte update, wie weet!

 

Liefs

 

Marcella

 

3 Responses to “Opname”

  1. Jolijn Says:

    Hey chick! Bad news! 😦 klote joh! Dacht dat je je portie ziekte/ongeluk nu wel een keer gehad had. Sterkte! xxxx

  2. Jantien Vos - Schotpoort Says:

    Hey Marcella!

    Wat heftig allemaal zeg!

    Elke keer als ik je blog lees krijg ik de bibbers!

    Ik wens je heel veel sterkte in je verdere herstel! Ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen!

    X Jantien

  3. Esther Says:

    Meid, even schrikken hoor! Heb er kippenvel van! Heel erg veel sterkte! Liefs!


Geef een reactie

