Marcella vs. Hodgkin

Stomme leucocyten.. 14 juli 2011

Filed under: Uncategorized — mavzandwijk @ 5:48 PM

Tja, dan denk je dat je na vandaag de helft van al je chemo behandelingen hebt gehad, blijkt het toch anders te zijn.

 

Voor elke chemo, op de eerste na, moet ik bloed laten afnemen om te kijken of m'n lichaam een nieuwe chemo kuur aan kan. Dit moet een uurtje voor de chemo gebeuren, zodat ze enkele waarden kunnen controleren. Als deze waarden niet goed genoeg zijn, dan wordt de behandeling voor een weekje uitgesteld.

Vandaag was ik dus een uur voor de chemo al in het ziekenhuis om mijn bloed te laten controleren. Het bloed afnemen was zo gepiept, dus nog lekker even lunchen voordat ik weer vier uur aan het infuus zou zitten. Dacht ik.

Op de afdeling gekomen, mocht ik nog even wachten tot ze de waarden van m'n bloed hadden. Toen die binnen waren, bleek dat mijn leucocyten niet aan het minimum voldeden. De leucocyten zijn eigenlijk de weerstand van een mens, en de waarde daarvan ligt normaal gesproken tussen de 4 en de 10. Om een volgende behandeling te mogen krijgen, moet m'n waarde minimaal 3 zijn. Mijn waarde was 2,4..

De verpleegkundige wilde nog wel even overleggen met de dienstdoende internist (vakantie he..), kijken wat zij ervan vond. Na een kwartiertje wachten kreeg ik het verlossende woord: m'n weerstand is toch te laag, waardoor het geven van een nieuwe kuur niet verstandig is. Ik ben nu al vatbaarder voor ziektes, dan is het niet verstandig om mijn vatbaarheid nog meer te vergroten door m'n lichaam aan te vallen met chemo. Om deze reden wordt m'n 2e behandeling uitgesteld naar volgende week.

 

Het is wel raar dat ik me goed voel, op wat vermoeidheid na, maar dat m'n lichaam blijkbaar toch niet helemaal fit is. Helaas kan ik niks doen om m'n waarde van leucocyten te verhogen, dat moet m'n lichaam helemaal zelf doen. Meer rusten werkt niet, bepaalde voeding helpt niet. Het moet vanzelf hoger worden, wat volgens de verpleegkundige waarschijnlijk met een paar dagen zal zijn. Nog even afwachten dus..

 

Hopelijk kan ik de volgende keer wel over de 2e behandeling berichten!

 

Liefs,

 

Marcella

 

Geef een reactie

