Marcella vs. Hodgkin

loading: 25% completed 11 juli 2011

Filed under: Uncategorized — mavzandwijk @ 8:30 AM

En dat was alweer nummer een! De eerste chemo is ondertussen voorbij, en ik ben me alweer aan het voorbereiden op de volgende.

 

30 juni waren we om iets voor 1 uur op de afdeling. Na een korte rondleiding langs onder andere de wc (zeer belangrijk voor zo'n zeikwijf als ik) mocht ik lekker op m'n bed liggen, wat voor de komende paar uur echt mijn plekje zou gaan worden. Omdat de aderen in m'n hand niet heel duidelijk waren, kreeg ik eerst nog een warm handbadje voordat HET infuus werd geplaatst in m'n rechter hand.  Ik kreeg eerst een anti-misselijkheidsinfuus aangesloten, gevolgd door een zoutoplossing. Daarna begon het echte werk; ik kreeg het eerste deel van de vier ingrediënten van mijn chemo-cocktail. In tegenstelling tot de andere drie stoffen had het eerste deel een kleurtje: helder rood. Ik kon er rode tranen van krijgen, dus ik ging proberen tranen te produceren, in de hoop dat ik heilig verklaard zou worden of iets dergelijks. Helaas mislukte dat. Ik ging er wel roze van plassen (om maar het complete plaatje te geven, haha!), wat mij dan wel weer plezierde. 

Met een kwartier was het eerste zakje chemo-spul al op. Na een spoeling met een zoutoplossing gingen we door naar deel twee, wat er met een twintig minuten in zat. Weer spoelen, gevolgd door deel drie. Na een kwartiertje werd er weer gespoeld, en werd het laatste deel aangesloten. Dat deel was echter best koud, waar ik een naar (koud) gevoel van kreeg in m'n arm. Gelukkig kon ik dit zelf verhelpen door m'n linker hand op m'n pols te leggen, waardoor het halve uur binnen no time eigenlijk alweer voorbij was. Nog een keer spoelen, en ik mocht net iets na 4 uur alweer gaan! 

 

Op het moment dat we naar huis reden, merkte ik eigenlijk nog vrij weinig. Het is een heel raar idee dat er iets heel chemisch door je lichaam raast wat dingen kapot maakt, terwijl je er helemaal niets van merkt. Hoe kan dat nou ervoor zorgen dat ik weer beter wordt? Een hele rare gedachte..

Gelukkig heb ik niet echt veel gemerkt van de chemo. Ik werd moe, ja, dat zeker. Ik had echt geen honger. Maar ik was gelukkig niet misselijk, en daar was ik wel het meeste bang voor.

 

En dan is aanstaande donderdag alweer de 2e chemo. Aan de ene kant heb ik er geen zin in, aangezien de kans dat ik ook deze goed door kom gewoon kleiner is. Maar aan de andere kant wil ik wel weer  verder gaan met het kapot maken van die kanker. Ik heb gemerkt dat de zwellingen in m'n hals minder zijn geworden. En hoe ziek de volgende chemo mij ook zal maken, het verdwijnen van de zwellingen doet me heel erg goed. Het werkt, de chemo doet wat 'ie moet doen, en dat is belangrijk. Ik word beter, dat kan niet anders.

Dus 2e chemo, kom maar op!

 

Liefs,

Marcella

 

3 Responses to “loading: 25% completed”

  1. Jantien Vos Says:

    Jeetje Marcella!

    Ik lees dit allemaal nu pas … Wat heftig zeg!

    En wat blijf je ontzettend sterk en nuchter! Respect!

    Zoals je zelf al zegt: Je wordt beter, dat kan niet anders!

    Heel veel beterschap en sterkte gewenst!

    Liefs,

    Jantien (Kon. UD DA1)

  2. sifra Says:

    Eey!
    Geweldig dat het zo goed gaat:D!
    Zeker dat je beter wordt!
    sterkte donderdag! En veel plezier met het tweede kadootje!:P
    xx

  3. Anneke Says:

    Hee!

    Wat fijn dat je voelt dat de zwelling minder is geworden. Dat zal een goed gevoel geven!
    Ik lees net dat je toch nog niet op mag gaan voor de tweede chemo, super balen! Hoop dat je snel voldoende weerstand hebt om er weer tegenaan te gaan!!

    Liefs, Anneke


Geef een reactie

